Mobbing: konieczna poufność danych
2019-01-24
ZATRUDNIANIE | Postępowanie antymobbinowe z reguły trwa długo. Ujawnienie w jego trakcie informacji wymaganych przez RODO może narazić część jego uczestników na dodatkowe szykany.
Bardzo często pracodawcy tworzą tzw. polityki antymobbingowe, które są włączane do regulaminów pracy, stanowiąc tzw. wewnątrzzakładowe źródło prawa pracy. Wskazane jest, aby regulamin pracy w rozdziałach dotyczących obowiązków pracodawcy i pracowników nie tylko zakazywał stosowania mobbingu, ale także precyzyjnie określał, jakie działania o charakterze mobbingu są zakazane. Dobrze, jeśli wprowadzenie wewnętrznych przepisów antymobbingowych wiąże się ze szkoleniami.
Chronione personalia
Dodatkowo, są to często tzw. szczególne kategorie danych osobowych, o których mowa w art. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (DzUrz UE L z 2016 r. 119, s. 1), czyli RODO. Chodzi tu o dane ujawniające pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, czy też dotyczące zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej.
Obowiązki informacyjne
W przypadku przetwarzania danych w trakcie wewnątrzzakładowych postępowań wyjaśniających, do których należą np. postępowania antymobbingowe, pracodawca może przetwarzać zarówno dane zebrane bezpośrednio od osoby, której dane dotyczą (np. od zgłaszającego mobbing), jak i w sposób wtórny, pośredni (inny niż od osoby, której dane dotyczą, np. na temat innych osób czy pracowników). Z tego powodu do obowiązku informacyjnego administratora ma zastosowanie zarówno art. 13, jak i art. 14 RODO – w zależności od tego, czy mamy do czynienia z danymi pozyskanymi w sposób pierwotny czy wtórny. W trakcie takich postępowań często zdarza się, że świadkowie ujawniają pewne informacje pod warunkiem, że o źródle tych wiadomości nie dowie się mobber czy bezpośredni przełożony pracownika.
Wiadomości z wtórnego źródła
– informacje o prawie do żądania od administratora dostępu do danych osobowych dotyczących osoby, której dane dotyczą, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
Jeżeli administrator planuje przetwarzać dane osobowe w celu innym niż ten, w którym te dane pozyskał, przed takim dalszym przetwarzaniem powinien poinformować osobę, której dane dotyczą (art. 14 ust. 2 i 4 RODO). Identyczna zasada obowiązuje w przypadku zbierania danych bezpośrednio od osoby, której dane dotyczą, jeśli administrator odchodzi od pierwotnego celu przetwarzania danych (art. 13 ust. 3 RODO).
W skuteczności postępowania…
W przypadku danych pozyskiwanych w sposób pośredni w toku wewnątrzzakładowych postępowań antymobbingowych trudno jest jednak uznać, że przepis art. 943 § 1 k.p. – nakładający na pracodawców ogólny obowiązek przeciwdziałania mobbingowi – jest wyraźnym uregulowaniem pozyskiwania lub ujawniania szeregu szczególnych kategorii danych osobowych, o których mowa w art. 9 RODO. Należy przy tym zauważyć, że postępowania antymobbinowe z reguły nie zamykają się w jednym miesiącu (najdłuższy termin realizacji obowiązku informacyjnego w przypadku zebrania danych w sposób pośredni), a ujawnienie wymaganych przez RODO informacji (np. osobie podejrzanej o mobbing) w trakcie trwania postępowania wyjaśniającego może zniweczyć cały sens tego postępowania i narazić część jego uczestników na dodatkowe szykany.
… pomoże tajemnica zawodowa
Podstawy prawnej do niepoinformowania osoby podejrzanej o działania mobberskie w przypadku przetwarzania danych osobowych w ramach wewnętrznego postępowania wyjaśniającego można próbować poszukiwać w art. 14 ust. 5 pkt d RODO. Zgodnie z nim dane osobowe muszą pozostać poufne zgodnie z obowiązkiem zachowania tajemnicy zawodowej przewidzianej w prawie UE lub w prawie państwa członkowskiego, w tym z ustawowym obowiązkiem zachowania tajemnicy.
Pojęciem tajemnicy zawodowej określa się bowiem szerzej wszelkie informacje poznane w związku z pełnioną funkcją, wykonywaną pracą, działalnością publiczną, społeczną, gospodarczą lub naukową, które podlegają ochronie art. 266 § 1 k.k. (zob. B. Kunicka-Michalska, Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności popełniane za pośrednictwem systemu informatycznego, s. 445). Ustalenie obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej może wynikać wprost z przepisów regulujących tryb i zasady wykonywania określonych zawodów bądź z przyjęcia na siebie zobowiązania co do nieujawniania faktów poznanych w związku z wykonywaną pracą zawodową. Źródłem obowiązku zachowania dyskrecji w przypadku tajemnicy zawodowej nie muszą być wyraźne przepisy prawne, lecz także zasady etyki zawodowej (Zob. P. Kozłowska-Kalisz, Kodeks karny. Komentarz, Warszawa 2015).
Powinność pracodawcy
Obowiązek zachowania w tajemnicy informacji o danych na temat osoby podejrzanej o mobbing w toku toczącego się postępowania wyjaśniającego według wewnątrzzakładowych procedur można wyinterpretować z ogólnego obowiązku nałożonego na pracodawców w art. 943 § 1 k.p., zgodnie z którym pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi. Z orzecznictwa Sądu Najwyższego wynika ponadto, że obowiązek pracodawcy przeciwdziałania mobbingowi nie może ograniczać się do przypadków stwierdzonych zachowań mobbingowych. Obowiązek taki polega na podejmowaniu działań, by mobbing nie wystąpił, a więc działań zapobiegawczych (zob. wyrok Sądu Najwyższego z 3 sierpnia 2011 r., I PK 35/11, OSNP 2012 nr 19-20, poz. 238).
Wyłączony obowiązek informacyjny
Zdaniem autorki
Artykuł ukazał się w dzienniku „Rzeczpospolita” w dniu 24-01-2019r.