Maseczki i rękawiczki od pracodawcy czy własne?

Wyjaśniamy kto powinien zapewnić środki ochrony osobistej takie jak maseczki i rękawiczki w zakładzie pracy podczas pandemii koronawirusa.

Pytanie:

Czy pracodawca może wymagać od pracowników zapewniania we własnym zakresie środków ochrony osobistej maseczek lub rękawiczek?

Odpowiedź:

Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Rady Ministrów z 9 października 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, w myśl § 7 ust. 3 pkt 3) zakłady pracy są obowiązane zapewnić osobom zatrudnionym niezależnie od podstawy zatrudnienia:

  • rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk oraz odległość między stanowiskami pracy wynoszącą co najmniej 1,5 m, chyba że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności wykonywanej w danym zakładzie pracy, a zakład ten zapewnia środki ochrony osobistej związane ze zwalczaniem epidemii.

Mając na uwadze powyższe, w przypadku zapewnienia przez pracodawcę odstępu wynoszącego co najmniej 1,5 m pracownik nie ma obowiązku noszenia maseczki, chyba że obsługuje klientów, bądź ww. odległości nie można zapewnić, wtedy pracodawca ma obowiązek zapewnić środki ochrony osobistej (m.in. przyłbice, maseczki).

Należy jednak pamiętać, iż zgodnie z rozporządzeniem ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. – stanowisko pracy to przestrzeń pracy, wraz z wyposażeniem w środki i przedmioty pracy, w której pracownik lub zespół pracowników wykonuje pracę. Oznacza to, iż stanowiskiem pracy jest nie jest tylko miejsce np. przy biurku, przy którym swoją pracę wykonuje pracownik, ale cała przestrzeń pracy (biura, sklepu, magazynu, itp.) oraz znajdujące się w niej wyposażenie.

Odpowiedz ukazała się w serwisie firma.rp.pl

Czytaj także: Co zrobić gdy pracownik nie chce nosić maseczki?