Tarcza 4.0. Kluczowe zmiany w prawie pracy – praca zdalna
2020-08-10
Zmiany wprowadzone Tarczą 4.0 objęły również niezwykle istotny w ostatnim czasie obszar regulacji wykonywania pracy w sposób zdalny.
W art. 58 pkt 1 Tarczy 4.0 wprowadzono rozwiązania mające na celu określenie zasad wykonywania pracy zdalnej. W ten sposób uzupełniono dotychczas obowiązujące przepisy, które ograniczały się w zasadzie do zdefiniowania pracy zdalnej jako wykonywania przez czas oznaczony pracy określonej w umowie o pracę, na zlecenie pracodawcy. W celu przeciwdziałania COVID-19, poza miejscem jej stałego wykonywania.
Warunki pracy zdalnej
Nowe regulacje określają warunki, w jakich pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej. Kryteriami oceny dopuszczalności pracy zdalnej są umiejętności pracownika, jego możliwości techniczne oraz lokalowe, a także rodzaj wykonywanej przez niego pracy.
Nie w każdym przypadku umiejętności pracownika oraz środki, jakimi dysponuje, pozwalają mu bowiem na podjęcie pracy w tym trybie. Praca zdalna może być wykonywana przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub dotyczyć wykonywania części wytwórczych lub usług materialnych. Jednocześnie przepisy nie zawierają zamkniętego katalogu rodzaju dopuszczalnej pracy zdalnej ani środków, przy wykorzystaniu których ta praca może być wykonywana.
Na pracodawcę nałożono obowiązek zorganizowania środków i materiałów potrzebnych do wykonywania pracy zdalnej oraz jej obsługi logistycznej. Pracownik może używać środków pracy niezapewnionych przez pracodawcę jeżeli nastąpi to z poszanowaniem i ochroną informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych.
Kontrola i ewidencja
Z oczywistych przyczyn, z pracą zdalną wiążę się mniejsza możliwość kontroli sposobu wykonywania pracy i rozliczania jej efektów. Stąd we wprowadzonych przepisach przyznano pracodawcy zlecającemu pracę zdalną uprawnienie do polecenia pracownikowi, by ten prowadził ewidencję wykonanych czynności. Ewidencja może uwzględniać w szczególności opis tych czynności, a także datę oraz czas ich wykonania. W kwestii sposobu, formy i częstotliwości sporządzania ewidencji pracownik powinien zastosować się do wydanego w tym zakresie polecenia pracodawcy.
Pracodawca może w każdym czasie cofnąć polecenie wykonywania pracy zdalnej. Ze względu na charakter pracy zdalnej, która wykonywana jest poza zakładem pracy. Odpowiedzialność pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy zdalnej oraz wypadków przy tej pracy została ograniczona tylko do zakresu związanego z zapewnionymi przez pracodawcę środkami lub materiałami.
Artykuł ukazał się na firma.rp.pl