Co zrobić gdy pracownik po ukończonym szkoleniu rezygnuje?
2020-02-21
W naszej firmie coraz częściej zatrudniamy osoby bez uprawnień, a później finansujemy im szkolenia, by te uprawnienia zdobyły. W tym czasie zatrudniamy pracownika na innym stanowisku niż to docelowe. Niestety coraz częściej zdarza się tak, że pracownik po ukończeniu szkolenia rezygnuje z zatrudnienia. Dla firmy stanowi to wyraźne obciążenie finansowe. Czy istnieje jakaś możliwość, by się przed tym zabezpieczyć? Czy możemy od pracowników żądać zwrotu pieniędzy wydanych na ich szkolenie – pyta pani Joanna.
– pracownik zobowiązuje się do pozostawania w zatrudnieniu po ukończeniu szkolenia.
Zawieranie z pracownikami wysyłanymi na szkolenia umów potocznie zwanych lojalkami, daje pracodawcy komfort finansowy. W przypadku, w którym pracownik zrezygnuje z zatrudnienia u tego pracodawcy, będzie on musiał zwrócić pracodawcy zainwestowane w niego pieniądze.
– pracodawca w okresie karencji rozwiąże stosunek pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika.
Pracownik zwraca pracodawcy pieniądze w wysokości proporcjonalnej do okresu zatrudnienia po ukończeniu szkolenia. Warto zwrócić uwagę na to, że maksymalny okres karencji wynosi trzy lata po ukończeniu szkolenia.
Firma, w której pracuje czytelniczka, powinna zapewnić sobie również możliwość potrącenia ewentualnych należności z wynagrodzenia pracownika. Integralnym elementem lojalki może być oświadczenie pracownika ze zgodą na takie potrącenie. Zagwarantuje to pracodawcy pewien automatyzm przy rozliczaniu się z pracownikiem i pomoże uniknąć ewentualnych sporów w przyszłości.
Odpowiedź ukazała się w dzienniku „Rzeczpospolita”