Czy pracodawca może zabronić noszenia maseczki w biurze?

Pytanie:

W pracy szef zwrócił mi uwagę, abym nie nosiła maseczki. Jak powiedział: ,,Straszę tym tylko ludzi”. Czy szef może zabronić mi noszenia maseczki? W naszym biurze nie ma zaleceń, aby nosić maseczki.

Odpowiedź:

Analiza przepisów nie daje jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Ustawodawca – skądinąd słusznie – skupił się raczej na tworzeniu regulacji pozwalających na zmuszanie pracowników do noszenia maseczek, pomijając całkowicie sytuację, w której pracodawca, wbrew woli pracownika, nalega na rezygnację z noszenia maseczek.

W miejscach pracy, które są objęte obowiązkiem noszenia maseczek, pracodawca nie tylko nie ma prawa zabronić noszenia maseczek, ale jest wręcz zobowiązany do egzekwowania tego obowiązku od swoich pracowników.

Zdecydowanie mniej jasna jest sytuacja osób świadczących pracę w miejscu, w którym takiego obowiązku nie nałożono. Należy jednak skłonić się do stanowiska, zgodnie z którym, pracodawca nie ma prawa zabronić noszenia pracownikowi maseczki. Wynika to z faktu, że żaden przepis tego nie zabrania, a fakt noszenia maseczki z troski o własne zdrowie trudno uznać za naruszenie obowiązków pracowniczych.

Przedstawiony pogląd potwierdza stanowisko Głównego Inspektora Sanitarnego, który w odpowiedzi na zapytanie ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich, w odniesieniu do braku obowiązku noszenia maseczek na terenie szkoły, stwierdził, iż „nic nie stoi na przeszkodzie, aby w sytuacji, w której dana osoba obawia się o swoje zdrowie, używać maseczek ochronnych.”

Odpowiedź ukazała się w serwisie rp.pl